فضای ذخیره سازی ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

فضای ذخیره سازی ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

فضای ذخیره سازی ابری چیست؟
فضای ذخیره سازی ابری چیست؟

فراگیری دنیای دیجیتال در بین همه اقشار جامعه سبب شده است تا بسیاری از روش‌های سنتی نقل و انتقال اطلاعات جای خود را به روش‌های مدرن بدهند. همه ما امروزه از وسایل گوناگونی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنیم که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. فلش مموری ها ، حافظه‌های خارجی بسیار کاربردی هستند که در ظرفیت‌های گوناگون تولید شده‌اند و فضای مناسب و امنی را برای ذخیره‌سازی داده‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. کارت های حافظه نیز نوع دیگری از تجهیزات ذخیره‌سازی هستند که در ابعاد بسیار کوچک ساخته شده اند و به سادگی درون بدنه گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند. از طرفی، هارد دیسک‌های اکسترنال نیز با ظرفیت بالای خود، می‌توانند گزینه مناسبی برای ذخیره‌سازی داده‌ها در حجم بالا باشند.

حافظه‌ های اس اس دی هم که با سرعت بالای خود، برای سیستم هایی که نیاز به پردازش با سرعت بالا دارند عرضه شده اند. اما نکته ای که درباره همه این حافظه‌ها وجود دارد، این است که برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده روی این دستگاه ها، نیاز است حتما به صورت فیزیکی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اما تا کنون فکر کرده اید که چگونه می‌توانیم در همه جا به داده‌های ذخیره شده خود دسترسی داشته باشیم؟ آیا می‌توان راهی را یافت که اطلاعات مورد نیازمان را در هرجایی در اختیار داشته باشیم؟
فضای ذخیره سازی ابری چیست و چه مزایایی دارد ؟

پیشنهاد ما به شما استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری است. فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage)، در حقیقت یک بستر ذخیره‌سازی داده است که به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ دستگاه ذخیره‌سازی فیزیکی، تنها از طریق اینترنت فایل‌های خود را بر روی فضای ذخیره‌سازی مجازی بارگزاری کنید و در هر موقع، با مراجعه دوباره به سرور مورد نظر از طریق اینترنت وارد شده و فایل‌های خود را استفاده کنید.

فضای ذخیره‌سازی ابری بستری آنلاین برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که به شما این امکان را می دهند تا از هرجا و با هر دستگاهی، تنها با داشتن اتصال اینترنتی، به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

مزیت این سیستم نسبت به حافظه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی مثل هارد دیسک ها، امکان دسترسی به فایل‌ها از هر مکان و با هر دستگاهی است. البته لازم است دستگاه شما یک اتصال اینترنتی مناسب داشته باشد.

مزیت این سیستم نسبت به حافظه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی مثل هارد دیسک ها، امکان دسترسی به فایل‌ها از هر مکان و با هر دستگاهی است. البته لازم است دستگاه شما یک اتصال اینترنتی مناسب داشته باشد.

گوگل درایو
گوگل درایو
یکی از مشهورترین ارائه دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری، شرکت گوگل است.گوگل چندسالی است که فضای ذخیره‌سازی ابری خود را به صورت رایگان تحت عنوان “گوگل درایو” به کاربران ارائه نموده است. گوگل با استفاده از اکانت گوگل (اکانت جیمیل) به شما امکان دسترسی به ابزارهای گوناگون خود را می‌دهد که گوگل درایو نیز یکی از این ابزارهاست. شما با دسترسی داشتن به گوگل درایو قادر خواهید بود ۱۵ گیگابایت فضای رایگان را برای ذخیره‌سازی داده‌های خود استفاده نمایید. البته می‌توانید با پرداخت هزینه، فضای گوگل درایو خود را به میزانی که نیاز دارید، افزایش دهید. از طرف دیگر، در هر زمان قادر خواهید بود با جیمیل خود به این فایل‌ها دسترسی داشته باشید.میزان فضای ذخیره‌سازی ابری

در حقیقت میزان فضای ذخیره‌سازی فضای ابری به نیاز شما بستگی دارد. شرکت‌های گوناگونی با هزینه‌های مختلف میزانی فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار شما قرار می‌دهند. بسیاری از صاحبان کسب و کار‌ها و افرادی که روزانه نیاز به انتقال فایل‌های گوناگونی دارند، سعی می‌کنند به جای استفاده از فلش مموری‌ها و دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی، از فضای ذخیره‌سازی ابری برای داده‌های خود استفاده کنند. شما می‌توانید با هزینه مناسب میزان فضای مورد نیاز خود را تهیه کنید و فایل‌های خود را بر روی آن بارگزاری کنید.

میزان فضایی که ارائه‌دهندگان سیستم‌های ذخیره سازی ابری در اختیار شما قرار می دهند، متناسب با هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید افزایش می‌یابد.

امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری چقدر است؟

امنیت فضای ابری
امنیت فضای ابری

به طور کلی هیچ تضمینی درباره امنیت فضاهای ذخیره‌سازی ابری وجود ندارد و نمی توان صد در صد تضمین کرد که شرکت ارائه دهنده به اطلاعات شما دسترسی نخواهد داشت. اما آن چه مهم است این است که شرکت‌های معتبر مثل گوگل، معمولا در سطح امنیتی مناسبی قرار دارند.

امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری تا حد زیادی به شرکت ارائه‌دهنده خدمات برمی‌گردد. سعی کنید سرویس ابری مورد نیاز خود را از شرکت‌هایی خریداری کنید که امنیت آن‌ها تضمین شده است.

همچنین امنیت این سیستم‌ها در برابر نفوذ شخص ثالت به سطح امینتی سرویس ابری باز می‌گردد که باز هم گوگل درایو را می‌توان به عنوان یکی از سیستم‌های ابری با امنیت مناسب ذکر کرد.

به طور کلی فضای ذخیره‌سازی ابری را می‌توان از کاربردی‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات به شمار آورد. همانطور که دیدید این سیستم مزایای بسیار عالی را نسبت به روش‌های سنتی در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمان، به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

منبع: سایت ویرگول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا